Laat ik maar meteen voor de draad komen met een bekentenis: ik vind dat mijn eigen Persoonlijk Kennismanagement (PKM) niet zo erg goed op orde is.
Wat is Persoonlijk Kennismanagement (PKM)?
PKM is de manier waarop jij informatie verzamelt, organiseert, analyseert, opslaat en vervolgens weer deelt. Informatie krijgt waarde door de manier van verwerken.
De manier van verwerken bepaalt de waarde, en stelt vaak ook eisen aan hoe je de informatie ordent en beheert. Zo heb ik ondertussen twee heel diep ingesleten gewoontes:
- belangrijke documenten scan ik, en stop ik in Evernote. Dat is mijn lange termijn archief. Soms duurt het even voor ik gevonden heb wat ik zoek, maar dat is voor dit soort dingen niet erg. Denk aan je verzekeringspolis, aangiftes Inkomstenbelasting, loonstrookjes, verjaardagskaarten en dat soort dingen.
- aantekeningen van gesprekken maak ik bijna altijd in Workflowy. De simpele manier om met bullets en inspringen aantekeningen te ordenen, werkt voor mij heel goed. Ik maak er ook scripts in voor podcasts en webinars.
Maar heel veel andere routines zijn… niet zo routineus. Ik zwabber wat door To-do-apps heen, en meestal zit een to-do-app ook maar een paar dagen in mijn actieve gebruik, om daarna weer weg te vallen.
Ik markeer wel van alles als interessant om te lezen (in Reader, van Readwise), maar kom niet veel aan lezen en highlighten to.
Ergens slingert een exemplaar van Obsidian rond, met losse reeksjes reflectieverslagen, en (dat moet gezegd) drie recepten die ik regelmatig gebruik.
Het gaat me niet om PKM, maar wel om mijn eigen flow
Ik vind PKM niet interessant omdat het alles zou kunnen oplossen. Ik vind het interessant om te ontdekken welke workflows het beste bij mij passen. Hoe lever ik waarde? Op welke manier faciliteer ik dat het beste?
De eerste Europese PKM Summit: maart 2024!
En daarom is het superleuk om samen met Martijn Aslander en Ton Zijlstra aan het roer te mogen staan van de eerste Europese PKM Summit, in maart 2024. Ik zal er de komende tijd meer over schrijven.